Vai populārākie salāti restorānos ir veselīgi?

Bieži dzirdēts, ka cilvēki, kas domā par savu veselību vai figūru, īpaši dāmas, restorānos izvēlas tikai kādus salātiņus. Kā izrādās, domas, ka tie ir veselīgāki un ne tik bagāti ar kalorijām kā citi ēdieni, var būt maldinošas. Protams, svaigi dārzeņi, salātlapas un zaļumi bez piedevām ir veselīga un diētiska uztura pamati. Tomēr  šie produkti kļūst gardāki, ja tos papildina ar dažādiem sieriem vai mērcēm un citām sastāvdaļām.  Interesants ir fakts, ka vienā hamburgerā ir mazāk kaloriju nekā vistas Cēzara salātos. Praktiski visos restorānos ir iespēja pasūtīt minētos Cēzara salātus vai grieķu salātus. Aplūkosim, cik veselīgi un figūrai draudzīgi ir šie restorānos plaši pieejamie salāti.

Cēzara salāti

Cēzara salātus mēdz gatavot ar cāli, bekonu (un varbūt pat abiem)  vai garnelēm, ko papildina ar Cēzara mērci, baltmaizes grauzdiņiem un parmezāna sieru. Šķiet, ka teju vienīgā svara vērotājiem atbilstošā sastāvdaļa un vienīgais zaļums šajos salātos ir romiešu salātlapas. Šos salātus īpašus padara to mērce, kas satur lielu kaloriju daudzumu.

Kā minēts, vienīgie zaļumi būs lapas, pārējās sastāvdaļas ir diezgan treknas. Vistas fileja vai garneles, protams, ir uzskatāmas par veselīga uztura sastāvdaļu, ja nav ceptas lielā daudzumā taukvielu vai fritētas. Bekonu, kas garšo lieliski, diemžēl, nekādi nevar iekļaut veselīgo ēdienu kategorijā. 100 gramiem (g) vistas krūtiņai būs ap 165 kalorijām, 31 g olbaltumvielu un tikai 3,6 g tauku, garnelēs ir vien 106 kalorijas, ap 1,73 g tauku un 20,3 g olbaltumvielu. Šie produkti ir lieliski liesu olbaltumvielu avots, ja to pagatavošanā neaizraujas ar taukvielu izmantošanu. Bekona  lieliskā garša diemžēl neliecina par to, ka tam ir arī laba uzturvērtība. 100 g bekona satur 541 kaloriju un 41,7 g tauku, kas ir daudz, tomēr tas ir arī labs olbaltumvielu avots – ap 37 g. Tomēr trekna gaļa, jo īpaši cūkgaļa, netiek uzskatīta par veselīgu.

Baltmaizes grauzdiņi ar eļļu, kas tiek pārkaisīti pār salātiem, nu nekādi nav uzskatāmi par veselīga uztura sastāvdaļu. 100 g šādu grauzdiņu dos ap 395 kalorijām, 5,3 g tauku, ap 72 g ogļhidrātu un 13,35 g olbaltumvielu. Diezgan barojoši, un kaloriju daudzums pieaug, ja grauzdiņus gatavo eļļā vai apslaka ar to.

Cēzara salātu mērce

Tā tiek gatavota no anšoviem eļļā, ķiplokiem, košera sāls, olu dzeltenumiem, svaigas citronu sulas, Dižonas sinepēm, olīveļļas, dārzeņu eļļas, parmezāna siera un svaigi maltiem pipariem. Apskatot Cēzara mērces produktu kalorijas un uzturvielas, redzams, ka 100 g anšovi eļļā dos ap 210 kalorijām, 9,71 g tauku un 28,89 g olbaltumvielu. Šīs mērces kaloriju skaitu audzē olīveļļa, dārzeņu eļļa, kā arī olu dzeltenumi. Parmezāna siers ir trekns un tas tiek pievienots gan mērcei, gan arī pārkaisīts pār salātiem. 100 g parmezāna satur 384 kalorijas, 33 g olbaltumvielu un 28 g taukus – labs proteīna avots, bet arī trekns produkts, ko nemanot var apēst daudz par daudz. Vidēji 100 g Cēzara mērcē ir ap 528 kalorijām, 57,7 g tauku, 3,1 g ogļhidrātu un tikai 1,2 g olbaltumvielu. Tā kā ēdot tikai šādus vai citus mērcītēm bagātus  “salātiņus” var nākties pieredzēt pārsteigumu par svara pieaugumu un arī maldināt sevi ar to, ka ievērojat veselīgu uzturu.

Ja ēd šādus salātus un pieturās pie saprātīgām porcijām, tad slaidajai līnijai tas netraucēs. Vidēji viena porcija šādu salātu satur ap 481 kaloriju. Ja tas ir vienīgais maltītes ēdiens (bieži gan tikai starteris), tad pat ēdot tos 3 reizes dienā Tu gandrīz iekļausies svara vērotāju atļautajā kaloriju daudzumā.

Grieķu salāti

Grieķu salāti ir ļoti populārs ēdiens un to recepšu variācijas ir neskaitāmas. Kādam tos patīk papildināt ar avokado, grilētu sieru, pasniegt tos servētus uz koka iesmiņiem vai kārtot starp maizes šķēlēm. Šajā rakstā apskatīsim to, ko pieņemts uzskatīt par tradicionālo recepti.

Šo salātu neatņemama sastāvdaļa ir svaigi tomāti, gurķi, paprika, sarkanie sīpoli, kalamata olīvas, aitas piena fetas siers, olīveļļa, jūras sāls un kaltēts oregano. Tāpat tos var papildināt ar salātu lapām, sarkano etiķi un kaperiem.

Šie salāti šķietami kopumā ir veselīgāki par Cēzara salātiem, jo to sastāvs ir vairāk balstīts uz dārzeņiem. Kopumā porcija šo salātu saturēs ap 300 kalorijām. Lai gan fetas siers ir salīdzinoši trekns, tas ir labs proteīna un enerģijas avots. 100 grami fetas siera satur ap 260 kalorijām, 21 g taukus, 4 g ogļhidrātu un 14.2 g olbaltumvielu. Saprātīgos daudzumos to noteikti var pievienot šiem salātiem, lai nodrošinātu sevi ar nepieciešamo olbaltumvielu daudzumu un gūtu enerģiju. Otrs treknais produkts šo salātu sastāvā ir olīveļļa. 100 g ir ap 807 kalorijām un 91 g tauku. Lai gan tā ir trekna, to lietot nelielos daudzumos ir ieteicami (ap vienu ēdamkaroti dienā). Olīveļļa tiek uzskatīta par veselīgu, jo tā satur lielu daudzumu antioksidantu, kas var samazināt risku saslimt ar hroniskām slimībām un mazināt iekaisumus. Tiek uzskatīts, ka samērīga tās lietošana uzturā var palīdzēt mazināt risku saslimt ar diabētu, vēzi, sirds un asinsvadu slimībām kā arī insulta risku.

Izpēti sastāvu

Tradicionālais rasols vai siera salāti noteikti neietilps veselīga vai svara vērotāju uztura kategorijā. Ja vēlies pievērsties veselīgam uzturam un uzskati, ka gardie salāti ir lielisks veids tā ievērošanai, tad vienmēr pirms ēdiena pasūtīšanas restorānā izpēti, kas ir to sastāva un vai pa tiešām tie ir tikai netrekni salātiņi. Šķietam nevainīgā mērcītē var slēpties ļoti daudz kaloriju un tauku un sastāvdaļu, kas neatbilst Tavai veselīgajai diētai.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.