Zināms, ka viesnīcas tiek vērtēs ar zvaigznēm. To skaits liecina par to, cik laba ir viesnīca, un jo vairāk zvaigznīšu, jo dārgāk izmaksās apmešanās tur. Līdzīgi ir arī ar restorāniem.
Arī restorāni tiek vērtēti ar zvaigznēm un ne tikai. Šeit gan nav tāda vienota principa, jo pastāv daudzas organizācijas, kas veic vērtēšanu un piešķir savas zvaigznes vai kādus citus, piemēram, skaitliskus vērtējumus. Visbiežāk vērtēšanu veic jomas profesionāļi, kuri, sevi neatklājot, nobauda maltīti restorānos. Pēc tam tie izvērtē pieredzi restorānos un izlemj, vai piešķirt kādu zvaigzni vai citu atzinumu.
Bieži vien tiek rakstīti vērtējumi, kas tiek publicēti žurnālos, avīzēs, tīmekļa vietnēs vai ceļvežos. Pie lielākajām un nozīmīgākajām vērtētāju kompānijām pieder arī “Michelin Guide”, “Gault Millau”, “Automobile Association”, “Gambero Rosso”, “Harden’s”, “The World’s 50 Best Restaurants”, “Forbes Travel Guide” un arī “Miele Guide”.
Visplašāk zināmās ir “Michelin Guide” zvaigznes, šo sistēmu un tās izcelsmi arī apskatīsim sīkāk.
“Michelin Guide”
Aiz “Michelin Guide” (turpmāk – Michelin) ir tā pati kompānija, kas zināma kā auto riepu ražotāja. Papildus riepu biznesam tā nodarbojas arī ar restorānu izcelšanu slavas saulītē vai to sagraušanu. Diezgan interesanta nozaru izvēle vienam uzņēmumam. Bet, papētot vēsturi sīkāk, viss šķiet loģiski.
Michelin restorānu katalogs attīstījās diezgan interesanti. Tā izveides mērķis bija veicināt auto izmantošanu un līdz ar to riepu noietu Francijā. Tas notika 20. gadsimta sākumā, kad auto bija jaunums (uz to laiku ap 3000 visā valstī) un visbiežāk tika izmantots brīvdienās. Kompānija vēlējās panākt to, ka iedzīvotāji auto sāk izmantot arvien vairāk, un līdz ar to augtu arī pieprasījums pēc riepām. Tādēļ tika izdoti bukleti par viesnīcām, auto darbnīcām un degvielas uzpildes stacijām visā Francijā ar mērķi panākt, ka francūži sāk vairāk braukāt pa savu valsti. Uz ceļiem pat tika izvietotas speciālas norādes, kas palīdzēja atrast vietas no ceļveža.
Kompānijai attīstoties, katalogu izdošana netika atstāta novārtā, tika veidoti ceļveži arī citām valstīm. Michelin ceļveži tiek izdoti apmēram par 25 valstīm. Interesanti, ka ceļvedis par Amerikas Savienotajām Valstīm tiek veidots tikai kopš 2005. gada.
Michelin restorānu vērtēšanas sistēma
Pirmais Michelin katalogs jeb ceļvedis vēstīja par viesnīcām un restorāniem Parīzē. Sākotnēji katalogos restorāni tika iedalīti dažādās kategorijās. Ar laiku tika ieviesta prakse, ka vērtēšanu veic anonīmi inspektori, un 1926. gadā Michelin ieviesa vienas zvaigznes sistēmu. Piecus gadus vēlāk jau tika izveidota šodien vēl pastāvošā 0 – 3 zvaigžņu hierarhiskā sistēma. Viena zvaigzne nozīmē “ļoti labi”, divas – “vērts apmeklēt”, bet trīs zvaigžņu nozīme ir “izcila virtuve, noteikti vērts tur doties”. Vērtēšanas kritēriji gan ir noslēpums.
Mūsdienās šīs zvaigznītes ir augstā vērtē un norāda uz to, ka restorāns un tā šefpavārs ir starp pasaulē labākajiem. Dēļ to augstā prestiža zvaigznes iegūt nav vienkāršs uzdevums. Zvaigznes iegūšana ir liels gods un bieži vien vairo restorāna popularitāti, kas arī pozitīvi atsaucas finansiālajā ziņā. Michelin zvaigzne nav kaut kas, ko saņem uz mūžu. Piešķirtās zvaigznes var nākties arī zaudēt. Tā ir gadījies arī slavenā un skarbā pavāra Gordon Ramsay restorāniem. Šāds pagrieziens var iedragāt restorāna prestižu un negatīvi ietekmēt arī finansiāli.
Michelin anonīmie vērtētāji
Līdz pat šai dienai Michelin vērtētāji paliek anonīmi, savu personību neatklājot. Apraksts, kas vislabāk raksturo Michelin restorānu vērtētājus, ir sekojošs – ”Anonīmie vērtētāji parasti ir visai kaismīgi par ēdienu, viņi ņem vērā katru smalkāko detaļu, kā arī pārvalda lielisku garšu atmiņu, ko salīdzināt ar jau nobaudītiem ēdieniem. Vērtētājam ir jābūt savas jomas hameleonam, kurš spēj iejusties parasta restorāna apmeklētāja ādā un nenodot savu patieso apmeklējuma iemeslu.”
Katru reizi, kad vērtētājs jeb recenzents dodas uz restorānu, viņš saraksta rūpīgu memorandu par savu pieredzi, un tad visi recenzenti sanāk kopā, lai apspriestu un izlemtu, kuri restorāni tiks apbalvoti ar zvaigznēm.
Latvijā nav Michelin restorānu
Pirms aptuveni diviem gadiem Latvijā bija ieradies Michelin vērtētājs un apmeklēja piecus restorānus. Viņš atzina, ja tiktu veidots ceļvedis par Latviju, tad vienu zvaigzni varētu piešķirt restorānam “Vincents”, kas arī bez šī vērtējuma jau tiek uzskatīts par vienu no labākajiem restorāniem šeit. Ceļvedis mūsu reģionam netiek veidots, jo šeit netiek saskatītas tik lielas ienākumu gūšanas iespējas no šādiem ceļvežiem kā citās valstīs ar tādām metropolēm kā Ņujorka vai Londona.
Ja ir interese nobaudīt kādu maltīti vietā, kas tiek vērtēta ar šo augsto apbalvojumu, tad var doties, piemēram, uz netālo Dāniju, tur ir 27 Michelin zvaigžņotie restorāni. Tikai ņem vērā: pasaulē lieliskākās kotletes un karbonādes Tevi tur negaidīs. Drīzāk kāda ļoti pārsteidzoša maltīte, piemēram, ar skudrām. Tāpat porciju izmēru un to cenu attiecība var krietni izbrīnīt.